Rock Wolf Duck & Ann Islay tour 2013

Islays alla destillerier – och några till.

Söndagen den 25:e augusti 2013 lyfte SK2541 från Arlanda med destination Edinburgh. Där hyrdes en bil, det blev en Mitsubishi Landranger. Anders körde lugnt och säkert på vänster sida av vägen och så småningom var vi framme i Inveraray där vi pausade med fika och frisk luft. Solen sken och det var en härlig dag. Till Kennacraig kom vi i god tid för att checka in till färjan Finlaggan med destination Port Ellen som anlände till kl 20 på kvällen. 50 meter från färjeterminalen väntade Eleanor på B&B 40 Pier Road på oss.

Måndagen tog vi taxi till Ardbeg distillery för en ”Full Range Tour and Tasting”. Därefter lite lunch på The Kiln Café. Promenad till Lagavulin distillery för en ”Premium Tasting” och därefter en ”Distillery Tour”. Promenad tillbaka till Port Ellen med middag på The Islay Hotel.

Lagavulin distillery

Tisdagen tog vi bilen till Bunnahbhain för en ”Distillery Tour” och sedan Caol Ila för en ”Distillery Tour” och därefter till Kilchoman Distillery där vi först åt en lätt lunch och sen en ”Tour” där också. Middag även denna kväll på The Islay Hotel.

Onsdagen ägnades först åt ett mycket uppskattat besök på Bruichladdich Distillery med tillhörande ”Tour” samt lite inköp av whisky. Anders fyllde själv en flaska och fick den signerad. Tillbaka till Bowmore och en enkel lunch och sedan en promenad till Bowmore Distillery för en ”Bowmore Craftsmans Tour” som tog 2,5 timme.

Torsdagen bil till Port Askaig för att ta bilfärjan över till Isle of Jura. Vi tog en färd längs den enda vägen på ön tills det var väldigt dålig väg och riskfyllt att fortsätta och då vände vi tillbaka till Craighouse och Isle of Jura Distillery där vi hade bokat en ”Distillery Tour”.Tillbaka i Bowmore så åkte vi taxi med Lamonte till Laphroaig Distillery för deras standard ”Tour” och därefter en ”Laphroaig Flavour Tasting” där vi drack whisky till ost, citrus, choklad, kaffe. Lamontes taxi tillbaka till Bowmore House.

Fredagen. Sista frukosten på Bowmore House och Andrew bjöd på en frukostwhisky till hugade spekulanter. Vid färjeläget i Port Ellen kom Eleanor from 40 Pier Road ut och hälsade på oss. Sen bar det av med Hebridean Isles till Kennacraig. Biltransport till Campbeltown med ett mindre stopp på Westport Beach. Väl framme så hämtade vi biljetter på Cadenhead Whisky Shop och sedan en ”Distillery Tour” på Springbank och Glengyle Distilleries. Vi transporterade oss sen, via Inverary med lunch och whiskyshopping på Loch Fyne Whisky, till Lochgilphead där vi sov och åt hos Empire Lodge.

Lördagen ägnades först åt ett besök på Crarae Garden. Solen sken återigen med full styrka och vi hade en fantastisk fin förmiddag med lummiga skogar, vackra planteringar och anlagda vattenfall. En mycket bra souvenirbutik också. Vi åkte vidare till Glasgow och parkerade bilen i St Enoch Center som är en glasbeklädd inomhusgalleria som gjorde Sten alldeles trött. Efter en liten promenad ute på gatorna i Glasgow så åkte sen till Bathgate för att checka in hos The Gables Guesthouse. Där pågick utomhuskonsert på torget och det var väldigt svårt att hitta nånstans att äta tills vi frågade en lätt förfriskad herre om råd och han rekommenderade ”sin vän” italienaren som hade restaurang Giannis. Vi gick dit och fick mycket god mat så vi var nöjda inför sista natten i Skottland.

Söndag hemfärd med SK2542 gick utan problem bortsett från att det var väldigt mycket bilar i vägen när vi åkte taxi först till Alvik sen Hornstull och sen Telefonplan.

Besökta destillerier var alltså:
Springbank
Glengyle

Här är alla bilderna

Dag 1 söndag – Resan till Port Ellen

Dag 2 måndag – Ardbeg, Lagavulin

Dag 3 tisdag – Bunnahbhain, Caol Ila, Kilchoman

Dag 4 onsdag – Bruichladdich, Bowmore

Dag 5 torsdag – Isle of Jura, Laphroaig

Dag 6 fredag – Springbank, Glengyle

Dag 7 o 8 lördag o söndag – Crarae Garden, Inveraray, Glasgow, Bathgate, Hemresa